Svar: 9 måneder og døgnrytme
21. februar 2021
Alder:
9 mdr.
Hej med dig/jer
Tak for den fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker - de lyder som om, at han trives på alle måder og bare er en dreng i rigtig god og sund udvikling. Dejligt! :)
Jeg vil starte med at sende jer en dagsplan, som den kan se ud nu, hvor jeres dreng er 9 måneder gammel - den er lavet ud fra dine angivne tider, og jeg tænker, at den vil svare lidt på nogle af jeres spørgsmål:
Morgen 7.30: Havregrød med lidt frugtmos eller revne æbler.. vand af kop.
Formiddag 8.45: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos - må gerne få f.eks. ½ banan eller en clementin, og vand af kop.
Puttes til dagens første lur som nu ca. kl 09.
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, må også meget gerne få æg, som han er glad for ligesom du meget gerne må give ham stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte pastaskruer eller lignende. Giv også gerne varm mad til frokost - aftensmad eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes evt. lidt mme af en kop eller en lille flaske her - og puttes til dagens 2. lur ca. kl 12 som nu
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos - evt. med lidt mme på, som en gammeldags frugtgrød med mælk. Vand af kop.
Sover dagens 3. lur som dagens korteste lur
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og må også gerne begynde at få en lille smule sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød ca kl 19.30 og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som du kan se, så indgår der i min dagsplan 2-3 flasker i døgnet. De fleste børn vil i 9 måneders alderen have glæde af stadig at få 3 flasker - før 2. lur, aften og sen aften - men det er også helt okay, hvis jeres dreng trives med 2 flasker nu. Udover de to flasker, som giver ham mellem 350-400 ml MME, så vil det være rigtig godt, at I stadig bruger mme i hans grød og mos, ligesom han f.eks. om eftermiddagen også kan få mme på en frugtgrød.
Det vil normalt være en god idé at give frugt f.eks. formiddag og eftermiddag, og han må gerne få frisk frugt - det kan være revet æble eller revet pære på en grød eller det kan være friske bløde frugtbåde som clementin eller appelsin, som han selv kan sidde og gumle på eller det kan være moset banan. Det lyder fint med ½ banan formiddag og eftermiddag eller en clementin i stedet :)
Ja, han må gerne få færdiglavet babymad fra f.eks. Semper. Det kan være middagsretter, som passer til hans alder, eller det kan være f.eks. frugtmos og bærmos, som du giver ham som mellemmåltid. Også smoothies må han få.
Hvis han er meget glad for den færdiglavede babymad, og du har svært ved at få ham til at spise den hjemmelavede mad, så kan det være en god idé, at du blander de to ting sammen. Semper laver f.eks. "Spaghetti bolognese" og her kan det være en god idé at du selv koger lidt spaghetti og også giver ham lidt af jeres kødsovs, så han får både og og på den måde også vænner sig til smagen af familiemaden. Giver du ham f.eks. "Kartoffel og laks med ærter", så kan du med fordel også her koge nogle kartofler, give ham lidt af jeres ovnbagte laks osv. giver du ham "Ris med bøf stroganoff" kan du også give ham nogle af jeres kogte ris sammen med. Så du igen og igen gradvist tilbyde ham mere og mere af jeres mad.
Det samme gælder grød, så hvis han f.eks. er glad for færdiglavet havregrød, så kan du med fordel blande med hjemmelavet havregrød og så gradvist lade den hjemmelavede grød fylde mere og mere og på den måde vænne ham til at spise mere af jeres mad.
Du kan naturligvis også kikke lidt på de færdige produkter og se, om der er noget, som han er særligt glad for. Hvis han godt kan lide Sempers lasagne, så kan du med fordel prøve at lave lasagne til jer alle tre :)
Med hensyn til at lukke munden, så hører det alderen til - og det er ofte ikke et udtryk for, at han ikke kan lide maden, men derimod udtryk for, at han gerne vil spise mere selv. Det er derfor en god idé, at du forsker at give ham mad ih ånden, som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv., så hans lyst til at smage og spise bibeholdes.
Derudover er det en god idé at holde nogenlunde fast i dagslanen, så spisetidspunkter og puttetidspunkter holdes nogenlunde ens (+/- en halv times tid). Det vil sige, at hans spisetider ligger fast uanset om han sover 1, 1.5 eller 2 timer...
Med hensyn til putning, så er det super dejligt, at I nu kan putte ham til hans dagslure, og han så sover gode lange lure, fordi han ligger i sin kørepose. Det lyder som om, at han føler sig rigtig godt puttet og holde - og at det hjælper ham til at finde ro, koble fra, falde i søvn og sove rigtig godt. I kan naturligvis overveje, om han kan sove i sin sovepose indendøre om aftenen og om natten... Det er vigtigt, at han ikke får det for varmt, så hans påklædning og temperaturen i soveværelset skal passe til dette, men han må gerne sove i soveposen, hvis han sover bedst sådan.
Derudover så tænker jeg, at I kan udnytte, at han får flaske. I kan putte ham i hans tremmeseng og elevere hovedgærdet lidt, og så give ham flasken imens han ligger i sin seng. Det gør, at han ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned hvor han skal sove så stort, som han måske oplever det lige nu, og at han derfor i stedet kan få lov til at falde i søvn i sengen, som I gerne vil lære ham. Det er nemlig vigtigt, at han ikke falder i søvn i jeres arme og derefter flyttes sovende i seng. Det er vigtigt, at han registrerer, at han ligger i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Det lyder som sagt som om, at han trives på alle måder og er igang med en rigtig fin og alderssvarende udvikling - det er helt okay, at du ikke længere ammer, og du skal ikke have det dårligt med at give flaske. Nan drikkeklar (nan pro 1) er en fin erstatning, og det lyder som om, at han er glad for den - det er super. Der er også fordele ved at give flaske, så ro på i forhold til det :)
Håber jeg er kommet nogenlunde rundt omkring det hele - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske